Varför är förståelse för konfliktlösning viktig i samverkansprocesser?

Bild krockar under ytan.jpg

Att det i samverkansprocesser uppstår konflikter är inget konstigt. Inom de system vi rör oss idag utmanas vi av komplexa utmaningar inom stora frågor som exempelvis samhällsplanering, sjukvård, migration, naturvård och klimat. Starka särintressen, värderingar och identitet är områden man utan tvekan kommer att behöva hantera.

I höst leder vi på Länka tillsammans med Sara Hommen från Vulkan konfliktvägledning och kommunikation och Anna Hedman Jernberg grundare AHA-byrån kursen Konflikten - nyckeln till nytänkande och innovation.

I senaste avsnittet av vår podd Art of Collaborating samtalar vi med Anna och Sara om konflikthantering och det behov som finns inom samverkan.
“Konflikter är något väldigt laddat, men vi har mycket att vinna på att våga vara i de situationer där det är obehagligt istället för att undvika dem”, menar Anna Hedman Jernberg. 
“Vi hamnar ofta i situationer där vi istället pratar om sakfrågan istället för att gå på djupet och undersöka vad som är viktigt för var och en som sitter i rummet, varför just vi har samlats tillsammans”, säger Sara Hommen. 

I podden diskuterar vi också att det är viktigt att odla egenskaper som lyssnande vid konfliktlösning. Att man med nyfikenhet på andras perspektiv och intressen kan komma fram till vad som är det bästa som kan hända i processen och därmed inte förlora siktet på det långsiktiga målet. Och om vikten att grävare djupare, att man med inställningen på människors goda intentioner och bakomliggande drömmar också kan skapa mer förståelse för andras frustrationer. Klicka här för att lyssna på avsnittet.